Leta i den här bloggen

onsdag 14 september 2011

Bygg ditt eget fermenterings-, mognadsskåp, inledning

Tanken med denna bloggrubrik är att du själv skall bygga ditt eget fermenterings-, mognadsskåp.

Jag säger det redan nu, DU TAR SJÄLV ANSVAR FÖR ALL ELSÄKERHET OCH ATT DET INTE BLIR EN FARLIG PRODUKT!

Jag kommer därför from nu att avsluta korv/köttbloggandet och enbart fokusera på fermenteringsskåpet.
Detta ämne kommer att ta sin tid och få många del rubriker 1,2,3,4.......91 osv bara för att det inte skall gå för fort och för min egen del. Jag skall själv hinna med och tänka efter ta bilder och fundera och svara på era ev frågor. Sedan finns det ju ett liv utanför detta också.

Min tanke är du kan inhandla allt själv och sedan montera. Om det finns fler därute som vill bygga så kan man ju gå ihop och skicka efter fler grejer samtidigt för att få ner sändningskostnader. Jag har en målsättning att i skrivande stund hålla kostnaderna nere under eller runt 3500:- och då få ett skåp som klara att reglera både temperatur och luftfuktighet. Återkommer med inköpslista men visar ett snabbt överslag.

Stort fungerande (!) kylskåp, Blocket. max 500:-
Styrning för temperatur, Auberins (50$) 450:- inkl frakt
Givare till ovan termostat, Auberins (16$) 120:- frakt med ovan
Styrning för luftfuktighet, givare ingår, Forttex (40£) 500:- inkl frakt
Luftfuktare, Biltema 250:-
Värmeelement, frostvakt, Biltema 300:-
Div kablar och eluttag. 500:-
Datorfläkt, strömförsörjning, ventilationsgaller, 500:-

Vad blir detta? Jo ca 3100:-

Sedan tillkommer lite småpryttlar, men de sista två 500 kronorna är väl tilltagna så det kommer nog att räcka.

Dock kräver det att du har lite kunskap om elsäkerhet och att du gör allt lugn och metodiskt. Kanske drar jag ihop några av er och gör en "bygg ditt fermenteringsskåps helg".


Målsättningen är klar det skall bli ungefär något sådant här:

Mitt första skåp till vänster styrde bara temp. inte fuktighet

Mitt skåp till höger styr både temp. och luftfuktighet.
Du ser styrningen skymta lite ovanför mitten på högersidan.
Datorfläkt i botten och ventilationsgaller i toppen.

Vårt nästa skåp skall bli bättre, med PID reglering som som styr på +- 0,5 'C höst vinter och vår (inte sommartid). Återkommer till detta!


Bilder inifrån skåpet. Luftfuktare och värmeelement längst ner samt givare i mitten (syns knappt).

Man skall eftersträva att ha givarna där korven skall hänga för att få bäst klimat. Ladda ner bilden och förstora så ser du givarna.
Nu har vi lite bakrund och har även satt ut ett mål, bygga ett fermenteringsskåp för ca 3500:-

Givetvis kan du stoppa att läsa här och köpa en klimatkammare för ca 30 000:- och uppåt, du bestämmer själv.
Inledning del 1 är slut här, snart inledning 2 och lite funderingar

Kenth Borglund



7 kommentarer:

  1. Forttexlänken vill inte titta här, http://www.forttex.com/index.php?main_page=product_info&cPath=12&products_id=23

    SvaraRadera
  2. En sak som jag direkt undrar över är om man behöver ventilation utifrån. Luftrörlighet är nog önskvärd, men behöver man verkligen involvera luften utanför? Jag tror inte det, och då kommer man kanske förbi problemet när luftfuktigheten är högre utanför. Eller?

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte!

    Kanske inte är ett bra svar men det jag kan ge. Nu blir det mer ett resonemang än faktiskt vetande. Om man inte ventilerar så kan man ju få en instängd unken luft. Korven har väl ingen näsa så det kanske inte spelar någon roll. Det man eftersträvar är ju en ren cirkulation. Jag (Vi) får fundera på detta.

    SvaraRadera
  4. Håller precis nu att experimentera med torkning av luften. Vad jag gjort är att när luftfuktigheten är för hög startas värmeelementet och torkar således ut luften. Temperaturen stiger och när det nått övre hysteres (ett begrepp jag skall förklara senare) så startar kylskåpets kompressor och kyler tillbaka till önskad sättpunkt (börvärde). Verkar fungera bra men man får då lite mer svängning av temperaturen +- 1 - 1,5 'C (kanske acceptabelt)

    SvaraRadera
  5. Jürgen Körber kör numera en metod där luftfuktigheten svajar lite upp och ned mellan 70 och 80% ungefär. Han tycker att han uppnår bättre resultat då än om den ligger konstant. Om jag inte minns fel så har han inspirerats av italienarna på den punkten.

    Jag tror också att man kan avfukta luften genom en kontrollerad kondensation och avledning av kondensvattnet. Om jag förstod det rätt så kyls Jürgens mognadsrum med kallvatten i rör i taket med kondensuppfångare under.

    SvaraRadera
  6. Jag har haft lite tur i detta avseende. Lyckade få tag på ett kylbad med bra konstant hållning. Har funderat att använda detta men det är inget som gemene man kan gå och köpa, bara kylbadet kostar 12-15000:-

    Nu startar jag inledning 2

    SvaraRadera
  7. En sak till det går inte att kondensera ut luftfuktigheten om temperaturen ligger under daggpunkten, då måste man värmetorka luften

    SvaraRadera